Dit vindt het Hals Stadspanel van de handelskern in Halle
In de herfst van 2023 werd het Stadspanel Halle bevraagd over de handelskern van Halle. 376 panelleden vulden de enquête in. Zij bezorgden ons waardevolle feedback en suggesties.
Twee keer per jaar peilt het Stadspanel naar verschillende thema’s, zoals dienstverlening, vrije tijd en het leven in de buurt. De achtste bevraging focuste op winkelgedrag in het centrum van Halle, tevredenheid over het aanbod, de sfeer in de handelskern en de toegankelijkheid ervan. Met deze inzichten kan het stadsbestuur gerichte verbeteringen doorvoeren. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste bevindingen:
- Supermarkten, voedingswinkels en de horeca in het centrum zijn populair. Voor kleding, elektro en huishoudelijke producten wijkt men vaak uit naar andere gemeenten of kiest men voor online shopping, voornamelijk vanwege bereikbaarheid en het aanbod.
- Bijna de helft van de panelleden bezoekt minstens één keer per maand de markt in Halle. Oudere deelnemers gaan vaker dan jongere deelnemers.
- De tevredenheid over het aanbod is wisselvallig: een aanzienlijk deel is tevreden over de kwaliteit van producten, maar veel panelleden missen diversiteit en vinden het aantal winkels te beperkt. De horeca scoort over het algemeen beter op tevredenheid.
- 63% van de deelnemers vindt het centrum van Halle proper en netjes. Daar tegenover winkelt 36% (helemaal) niet graag in Halle centrum. Zij vinden de uitstraling van de winkels niet aantrekkelijk. Er is dan ook een aanzienlijke bezorgdheid over leegstand (78% vind dit erg).
- De leden van het stadspanel stellen deze verbeterpunten voor: het parkeerbeleid aanpassen en de leegstand aanpakken. Ook een groter winkelaanbod en betere toegankelijkheid voor minder mobiele mensen worden aangehaald.
De stad erkent de pijnpunten en zet verder in op een aantrekkelijk winkelcentrum. Halle wil een aangename stad zijn waar je altijd wel iets ontdekt of beleeft, met gezellige horeca en een leuk winkelaanbod. Om die beleving te vergroten willen we onder andere speelelementen voor kinderen in de winkelstraten plaatsen. Met ‘Win je Zaak’ vullen we ook al 2 jaar na elkaar enkele leegstaande zaken in. We maken werk van digitale parkeergeleiding. En met de nieuwe parking aan de Suikerkaai komt er in juni extra parkeergelegenheid op een paar minuten wandelen van het centrum.
Het stadsbestuur dankt alle panelleden voor hun deelname. Binnenkort wordt het Stadspanel een tweede keer dit jaar bevraagd. We sporen leden aan om opnieuw talrijk te reageren wanneer de uitnodigingen in de bus vallen.